Nowy wymiar zakupów. Centra handlowe przyszłości - publikacja Savills na Shopping Center Forum

27 września 2016

Savills wydał publikację "Nowy wymiar zakupów. Centra handlowe przyszłości", która ukazuje perspektywy rozwoju rynku centrów handlowych w Polsce w kontekście zmieniających się preferencji zakupowych klientów i rosnącej konkurencji ze strony e-commerce. 

Eksperci Savills podsumowują trendy społeczno-kulturowe, które bezpośrednio przekładają się na współczesną rolę centrów handlowych i ich funkcjonowanie.

Doświadczenia pozazakupowe napędzają sprzedaż

Poprawa doświadczenia zakupowego klienta, tzw. customer experience, stała się jednym z najważniejszych elementów strategii marek i centrów handlowych. Zarządcy i właściciele centrów handlowych będą zmuszeni dostosować ofertę do zmieniającego się rynku i zbudować nową wartość, zarówno dla klientów centrów, jak i najemców. Działania te powinny być oparte na wnikliwej analizie zachowań zakupowych i aktywnym poszukiwaniu optymalnych pod względem kosztów i skuteczności rozwiązań.

Rosnąca rola gastronomii i rozrywki

Oprócz wzrostu liczby odwiedzających czy zwiększeniu wartości koszyka, zarządcy koncentrują się na wydłużaniu czasu pobytu klienta w centrach handlowych. Nowe pokolenie nastoletnich klientów oczekuje, że centrum handlowe będzie miejscem spotkań, w którym dzięki bogatej ofercie pozazakupowej, będą mogli spędzić cały dzień. Stąd inwestycje w rozbudowy stref gastronomicznych o m.in. ofertę casual dining i inwestycje w różnego rodzaju formaty rozrywkowe.

Zakupy w zabytkowych przestrzeniach

Wzrastająca świadomość polskich konsumentów i jej rosnący udział w życiu kulturalnym i społecznym przekładają się na wzrost zapotrzebowania na ciekawe koncepty handlowe.

Coraz więcej z realizowanych projektów wyróżnia się interesującą architekturą, ciekawą historią i bogatą ofertą pozazakupowych rozrywek. Do takich projektów można zaliczyć: Halę Koszyki, Koneser czy ArtN w Warszawie.

Indywidualne podejście do obsługi klienta

Obsługa klienta stanowi istotny czynnik kształtujący zarówno wizerunek marki, jak i decyzje zakupowe klienta. Według danych marki Daymaker, jakość obsługi w Polsce poprawia się średnio o 5%. Największy wzrost odnotowują marki, dla których doskonała obsługa klienta jest elementem strategii i które systematycznie inwestują w programy poprawy jakości obsługi. Poprawa jakości obsługi ma bezpośrednie przełożenie na wzrost wartości koszyka zakupowego.

Technologia w służbie obsługi klienta

Mając świadomość znaczenia nowych technologii w procesie sprzedaży, firmy konkurują w zaskakiwaniu klientów i ułatwianiu im zarówno podjęcia decyzji, jak i fizycznego dokonania zakupu. Cel nowych technologii jest jeden – zwiększyć komfort robienia zakupów, m.in. poprzez efektywne zarządzanie kolejką, wprowadzanie coraz nowocześniejszych metod płatności i zacieranie granicy między sprzedażą online i offline.

Nadążyć za trendami

Centrum handlowe wiąż może odnieść komercyjny sukces, ale musi zmienić swoją formę i strategię oraz dostosować się do nowych potrzeb, zarówno klientów, jak i najemców. „Rola zarządców ewoluuje w kierunku event managerów, którzy zapewniają klientom rozrywkę opartą o przyjemne doświadczenia zakupowe”, mówi Wojciech Zawierucha, dyrektor ds. operacyjnych i rozwoju biznesu w Savills.

Premiera publikacji Nowy wymiar zakupów. Centra handlowe przyszłości odbyła się 21 września podczas Targów Shopping Center Forum w Warszawie.

Publikacja jest dostępna tutaj.

 
 

General Enquiries

Savills Warsaw